مواد لازم

  • 1 پیمانه آرد برنج
  • 1/3 پیمانه آرد گندم
  • 1 پیمانه شکر
  • نصف پیمانه آب
  • 1/3 پیمانه گلاب
  • نصف پیمانه روغن جامد
  • 3 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده

 

مراحل پخت

مرحله اول :
نکات مربوط به آرد برنج: نوع آرد برنجی که برای تهیه حلوا برنجی استفاده می‌کنید، در طعم و بافت شیرینی تاثیر مستقیم دارد. حتما آرد برنج را از لوازم قنادی‌های معتبر به صورت فله‌ای و نه بسته بندی‌های کارخانه‌ای تهیه کنید. قبل از درست کردن حلوا رنجی بهتر است حتما آرد برنج را دو تا سه بار الک کنید.

مرحله دوم :
طرز تهیه حلوای برنجی: ۱ ـ برای شروع کار ابتدا شکر را همراه با آب و زعفران داخل یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت ملایم اجاق گاز بگذارید تا شکر حل شود و آب به جوش بیاید؛ سپس اجاق گاز را خاموش کنید و وقتی شربت از حرارت افتاد، گلاب را به آن اضافه کنید. ۲ ـ آرد برنج را همراه با آرد گندم داخل یک ماهی تابه گود بریزد و با حرارت کم حدود ۱۵ دقیقه تفت بدهید؛ سپس آرد را الک کنید و دوباره داخل ماهی تابه بریزید.

مرحله سوم :
۳ ـ در این مرحله روغن را به آرد اضافه کنید و با حرارت کم آرد و روغن را آنقدر تفت بدهید تا رنگ آرد قهوه‌ای روشن شود.

مرحله چهارم :
۴ ـ حالا شربت را کم کم به مخلوط آرد و روغن اضافه کنید و هم بزنید تا حلوا جمع شود و از دیوار و کف قابلمه جدا شود. بعد قابلمه را از روی اجاق گاز بردارید و به صورت گهواره تکان بدهید تا حلوا کاملا جمع و یکدست شود. بعد حلوا را داخل ظرف سرو بریزید و روی آن را با خلال پسته و بادام و دارچین تزیین کنید؛ همچنین می‌توانید از حلوا به اندازه گلوله‌های کوچک بردارید و کف دستتان گرد کنید؛ سپس روی آن را مهر مخصوص شیرینی برنجی بزنید. نوش جان

مرحله پنجم :
نکات مهم و فوت و فن‌های پخت حلوا: همیشه وقتی شربت حلوا از حرارت افتاد و رو به سردی بود، گلاب را اضافه کنید؛ زیرا داغی شربت عطر گلاب را از بین می‌برد. ـ تفت دادن آرد زمان دقیقی ندارد. این امر کاملاً سلیقه‌ای است. بعضی‌ها طرفدار حلوی تیره و بعضی دیگر حلوای روشن را دوست دارند؛ بنابراین هر زمان که رنگ آرد شما به رنگ دلخواه‌تان رسید، روغن را اضافه کنید و دست از تفت دادن بردارید.

مرحله ششم :
ـ روغن حلوا باید به اندازه‌ای باشد که بعد از مخلوط شدن با آرد روی آن را بپوشاند. ـ حتماً بعد از اتمام تفت دادن آرد آن را الک کنید و بعد روغن را اضافه کنید. در غیر این صورت ممکن است در حلوای شما گلوله‌های آردی شکل بگیرد که برای هیچکس خوشایند نیست. ـ زمانی که شربت را اضافه می‌کنید، هم زدن اهمیت زیادی دارد. هرقدر خوب و به اندازه هم بزنید، حلوای شما بافت نرم‌تر و مطبوع‌تری خواهد شد. ـ در صورت تمایل می‌توانید مقداری از روغن را کم کنید و به جای آن کره اضافه کنید.